Ένας ιστότοπος ενημέρωσης, διαλόγου και επικοινωνίας, εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών... Ανταλλαγή ενημερωτικού και εκπαιδευτικού υλικού... Κατάθεση απόψεων και εμπειριών.... Συνεργασία και υποστήριξη..!!

12/8/13

Συστήματα Εργασίας (Δομημένη Διδασκαλία)


Το σύστημα εργασίας, αποτελεί ένα οργανωτικό σύστημα, που παρέχει στους μαθητές μέσω οπτικών ερεθισμάτων, πληροφορίες για το τι πρέπει να κάνουν. Τα συστήματα εργασίας, διαφέρουν από τα οπτικά ημερήσια προγράμματα, διότι τα τελευταία πρωταρχικά υποδεικνύουν την τοποθεσία και  την οδηγία στο μαθητή και τον βοηθούν να καταλάβει πού πρέπει να πάει. Ένα σύστημα εργασίας, απαντά σε ερωτήσεις όπως τι πρέπει να ολοκληρωθεί από τη στιγμή που ο μαθητής καταφτάνει στην τοποθεσία. Σκοπός, είναι η παροχή στα άτομα με αυτισμό μίας οργανωμένης, με νόημα στρατηγικής ώστε να βοηθηθούν να ξεκινήσουν και να ολοκληρώσουν έναν αριθμό δοκιμασιών ή δραστηριοτήτων(Mesibov και συν., 2005· Hume & Odom, 2007·).

Σημείο κλειδί της δημιουργίας ενός συστήματος εργασίας, είναι ο μαθητής να μπορεί να κατανοεί την οργάνωση, δομή και σειρά ενός αριθμού εργασιών. Τα συστήματα εργασίας, βασίζονται στην προβλεψιμότητα και σαφήνεια, με στόχο την προώθηση της κατανόησης του περιβάλλοντος και των προσδοκιών (Mesibov και συν., 2005), καθώς επίσης στόχο έχουν, την παροχή ενός καλού εργαλείου βοήθειας στους μαθητές στο φάσμα του αυτισμού, ώστε να αυξηθεί η συγκέντρωσή τους σε σημαντικές λεπτομέρειες, να διατηρηθεί η προσοχή τους στις δραστηριότητες και να γενικευτούν οι μαθημένες δεξιότητές τους, από το ένα πλαίσιο στο άλλο. Συγκεκριμένα, παρέχεται συγκεκριμένη κατεύθυνση σχετικά με το τι πρέπει να κάνουν  οι μαθητές(π.χ. ακολουθία δραστηριοτήτων) σε μια δοσμένη περιοχή της τάξης ή του σχολικού κτιρίου. Επιπρόσθετα, μπορούν να εφαρμοστούν σε μια πληθώρα πλαισίων, για πολλούς λόγους, συμπεριλαμβανομένου και των σχολικών ρουτινών καθώς επίσης συντελούν στην αύξηση της ανεξάρτητης εργασίας(Carnahan και συν., 2009 · Hume & Reynolds, 2010).

Τα συστήματα εργασίας, απαντούν σε τέσσερις βασικές ερωτήσεις, μόλις ένας μαθητής φτάσει στην ανατιθέμενη τοποθεσία.

1.      Τι δοκιμασία ή δραστηριότητα υποτίθεται πως πρέπει να ολοκληρώσει ο μαθητής;

2.      Πόση εργασία ή δοκιμασίες απαιτούνται κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης εργασιακής περιόδου ή πόσο θα διαρκέσει μία δραστηριότητα;

3.      Πως θα γνωρίζει ο μαθητής ότι σημειώνει πρόοδο και η δραστηριότητα έχει ολοκληρωθεί;

4.      Τι ακολουθεί μετά την ολοκλήρωση της εργασίας-δραστηριότητας;(Hume, Loftin & Lantz, 2009 · Carnahan και συν., 2009)

Οι πληροφορίες στο σύστημα εργασίας παρουσιάζονται οπτικά και σχεδιάζονται ανάλογα το αναπτυξιακό στάδιο κάθε μαθητή(από εικόνες ή αντικείμενα σε γραμμένες λίστες). Η ρουτίνα που παρέχει το συγκεκριμένο σύστημα, βοηθά στη μείωση του άγχους των μαθητών στο φάσμα του αυτισμού, καθώς τους παρέχει προβλεπόμενη δομή σε δραστηριότητες και ασχολίες σε ένα ευρύ φάσμα πλαισίων. Ακόμη, συντελεί στην επισήμανση των πληροφοριών και στην αποφυγή διασπάσεων. Τέλος, το σύστημα εργασίας θεωρείται εξέχουσας σημασίας καθώς μειώνει την ανάγκη ενήλικης προτροπής (Carnahan και συν., 2009).

 
Χουλιάρα Έλενα
 

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου